Religie in het dagelijkse leven
Als er al iets is wat ons elke dag opvalt is het wel dat in Kerala religie overal aanwezig is. Kerala is een seculiere deelstaat. Christenen, Hindoes, Boeddhisten, Jaïnisten als Moslims kunnen hier in alle vrijheid hun geloof uiten en dat doen ze dan ook. Religie is hier sterk bepalend voor iemands identiteit. Chauffeurs van Riksja's, taxichauffeurs, winkeleigenaren, iedereen laat duidelijk zien welk geloof hij/zij aanhangt. In vrijwel elke straat zijn beelden te vinden, Jezus, Maria, Boeddha en een keur van Hindoeïstische goden, waaronder Brahma, Vishnu, Shiva en Ganesha. Ook komen we om de haverklap tempels en kerken tegen in het straatbeeld. Die kerken en tempels staan niet leeg, maar worden iedere dag bezocht om te bidden. Ze worden dan ook goed bijgehouden, iets wat je van de overige gebouwen niet kan zeggen. Sommige tempels zijn lastig vindbaar. In straatjes achteraf kun je zomaar een prachtige tempel tegenkomen.
Naar binnen gaan mag niet altijd zomaar, en ook het nemen van foto's wordt niet altijd op prijs gesteld. Voor het naar binnen gaan moeten zowiezo de schoenen en sokken uit, maar in veel Hindoeistische tempels gelden nog strengere regels: geen broeken, shirts, vestjes, electronica etc. Dat geldt dan niet weer voor alle tempels, want we hebben na netjes vragen gisteren de Shri Vasupujya Swami Shwetambar Jaïnistische tempel in Kochi uitgebreid kunnen bekijken. We mochten er gelukkig ook fotograferen.

Shri Vasupujya Swami Shwetambar Jaïnistische tempel
Het Jaïnisme is in Nederland vrij onbekend maar wordt vooral in het westen van India aangehangen. Het Jainisme is een wat kleinere religie met wereldwijd zo'n 10 miljoen aanhangers. Vardhama Mahavira was een tijdsgenoot van de Buddha en wordt gezien als de stichter en grondlegger van het Jainisten in de 5e eeuw v.C. De Jainisten hebben geen goden. Jainisten geloven in de goddelijkheid als een inherente kwaliteit van elke ziel. Zielen die de staat van ultieme gelukzaligheid hebben bereikt worden geëerd als rolmodellen op de weg naar dit geluk. Volgens Mahavira is het alleen mogelijk om een verlichte ziel (kevalin) te worden door het bewandelen van een pad dat gekenmerkt wordt door strikte ascese en zelfkastijding. Het Jainisme wordt onderwezen door spirituele en religieuze leraren (tirthankara's) die de cyclus van reïncarnatie en dood (samsara) achter zich hebben gelaten door het bereiken van verlichting (moksha). Tirthankara's kunnen anderen de weg naar de verlichting wijzen.


Thomaschristenen

De Thomaschristenen geloven dat de apostel Thomas het Christendom naar India heeft gebracht. Volgens de legende werd de Kerk van het Oosten gesticht door de apostel Thomas op zijn weg naar India. Hij zou in het Midden-Oosten, in de Punjab, aan de Malabarkust en later in Tamil Nadu gepredikt hebben en in Chennai (Madras) zijn gestorven. Thomaschristenen zijn per definitie altijd ‘Syrische’ christenen, omdat hun christelijke traditie zich uitdrukt in de Syrische kerktaal.
De Portugezen troffen gedurende de koloniale periode in Zuid-India christenen aan. In het begin konden de Portugese missionarissen goed overweg met de Thomaschristenen, maar vanaf ca. 1525 werd de relatie stroever omdat de Portugezen hun eigen kerkelijke tradities aan de Thomaschristenen probeerden op te dringen. Dit leidde tot verschillende scheuringen in de kerk van de Thomaschristenen. Tijdens de Synode van Diamper in Juni 1599 werden de Thomaschristenen formeel verenigd met de Rooms-Katholieke kerk, en vielen ze onder het gezag van de Aartsbisschop van Goa. In 1653 zwoer een groep Thomaschristenen in Matancherry de zogeheten ‘Eed van het Coonan-kruis’ tegen de Rooms-Katholieke hiërarchie. Deze beweging kreeg de wind in de zeilen toen de Portugezen uit de Malabar werden verslagen door de VOC.
Tegenwoordig zijn er naar schatting 6 miljoen Thomaschristenen, vooral in Kerala, maar ook in andere delen van de wereld in verschillende kerkgenootschappen. Wij bezochten de St. George Orthodox Koonan Kurish Old Syrian Church in Fort Kochi en werden daar welkom geheten door een in het zwart geklede priester, die ons -mits we aan de kledingvoorschriften voldeden- toegang tot de kerk gaf. De kerk zelf was een architectonische bijzonderheid, in 1974 gerenoveerd in de oorspronkelijk 15e-eeuwse bouwstijl, gebruikmakend van ecologisch verantwoorde bouwmaterialen: kleien bakstenen en zo weinig mogelijk cement.
Paradesi Synagoge
In Kochi heeft ooit een bloeiende Joodse gemeenschap bestaan. De eerste Joden zijn waarschijnlijk na de vernietiging van de herbouwde tempel in Jeruzalem (70 n.C) door de Romeinen. De Joodse Diaspora kreeg toen een impuls en volgens een infomatiebord in de synagoge zijn er toen via de al bestaande handelsroutes Joden de in de Malabar regio terecht gekomen. Later, in de 9e eeuw n.C. zijn er nog meer joden naar Cochin getrokken. De Cochin Joden stonden bekend om hun handel in specerijen, textiel en edelstenen. Ze hadden nauwe banden met de lokale bevolking en de heersers van Kochi. Hun aanwezigheid was vooral merkbaar in de wijk Mattancherry, waar ook de Paradesi Synagoge staat die we bezochten.
In de 20e eeuw begon de Joodse gemeenschap in Kochi te krimpen. Nadat de staat Israël in 1948 werd opgericht leidde dit tot een grootschalige uittocht van Joden uit Kochi. Vandaag de dag is de Joodse gemeenschap in Kochi klein. Er zijn nog ca. 20 overgebleven families. De Paradesi Synagoge in Mattancherry is nu vooral een toeristische attractie in Jew Town, en Jew Town is niet veel meer dan een tweetal zeer toeristische straten met winkeltjes in Mattancherry, Kochi.


Santa Cruz Cathedral Basilica
De Santa Cruz Kathedraal Basiliek in Kochi is een gebouwd in gotische stijl en dient als de kathedraalkerk van het bisdom Cochin. De geschiedenis van de Santa Cruz Kathedraal gaat terug tot de komst van Portugese missionarissen rond 1500 n.C. De eerste steen van de oorspronkelijke kerk werd gelegd in 1505. Oorspronkelijk gebouwd door de Portugezen, werd het een kathedraal in 1558. Na vernietiging door de Britten, gaf João Gomes Ferreira opdracht tot een nieuw gebouw in 1887 dat in 1905 werd ingewijd. In 1984 verhief Paus Johannes Paulus II de status van de Santa Cruz Kathedraal tot Basiliek.
De Rooms-Katholieke Kerk in India is onderdeel van de wereldwijde Rooms-Katholieke Kerk onder leiding van de paus. Er zijn meer dan 20 miljoen katholieken in India (ongeveer 1,55% van de bevolking) waarvan het grootste deel in Kerala. De kerk in India bestaat uit 174 bisdommen en eparchieën, die zijn georganiseerd in 29 kerkprovincies. Van deze bisdommen zijn er 132 van de Latijnse Kerk, 31 van de Syro-Malabar-Katholieke Kerk en 11 van de Syro-Malankara-Katholieke Kerk.
Reactie plaatsen
Reacties